BRÄNDIMÄTSÄILYSTÄ

FOCUS ON FASHION | Yleinen

Seurasin kuluneella viikolla melko intensiivisesti Naisyrittäjien Facbook-sivuilla ollutta keskustelua vaikuttajayhteistöihin liittyen. Eräs yrittäjä ehdotti, että loisi uuden mallin, jonka mukaan instagram-vaikuttajan tulisi saamiaan tuotteita vastaan myydä yrityksen verkkokaupan tuotteita summalla x tai kerätä seuraajia yrityksen instagramiin määrän x. Idea oli omaan korvaani varsin absurdi ja tyrmäys tuli myös muilta somealan ammattilaisilta. Seuraavana päivänä samalle alustalle ilmestyi aloitus, jossa pyydettiin kunnioittamaan vaikuttajien tekemää työtä ja maksamaan aina tehdystä työstä korvaus.

Molempien aloitusten kommenteissa vilisi useamman yrittäjän epätietoisuus siitä, mitä vaikuttajayhteistyöt ovat, kuinka niitä tulee hinnoitella ja ennen kaikkea se, että millainen vaikuttaja on juuri oikeanlainen edustamaan omaa yritystä. Ei riitä, että nappaa minkä tahansa sometyypin, jonka luvut miellyttävät silmää. Ensinnäkin pelkkien lukujen tuijottaminen voi johtaa harhaan (ostetut seuraajat, vähäpukeisilla kuvilla kertyneet seuraajat, follow-unfollow -taktiikalla hankitut seuraajat) ja toisekseen yrityksen sekä vaikuttajan henkilöbrändin arvojen tulee mätsätä.

Olen pyörinyt sosiaalisen median syövereissä jo lähes 13 vuotta ja siinä ajassa muodostanut verkostojen lisäksi vahvan tuntemuksen Suomessa toimivista vaikuttajista ja heidän brändeistään. Viime aikoina olen tutustunut myös mikrovaikuttajiin sekä tietoisesti tutkaillut vaikuttajakentän toimijoita brändimätsäilyn näkökulmasta. Mielestäni kohdalleen loksahtanut brand match on onnistuneen sisältöyhteistyön salaisuus!

Yhteistyökumppanin valinta ei silti välttämättä ole helppoa. Vaikuttajan ja yrityksen ominaisuuksien yhteensovittaminen on vähän kuin avioliitto – se toimii, jos on saman suuntaiset arvot ja linjaukset. Vaikuttajan tekemät valinnat ihan tavallisessa arjessa kertovat seuraajille asioita, jotka eivät ehkä ensivilkaisulla välity profiilia selaamalla. Vasta perusteellisempi paneutuminen antaa selkeämmän kuvan vaikuttajan henkilöbrändistä. Ammattimaisesti toimivien tekijöiden löytäminen somevaikuttajien viidakosta tuntuu olevan melkoinen vyyhti ilman laajempaa perehtymistä.

Päätinkin lisästä oman sisältötoimistoni tarjontaan myös palvelun, joka auttaa luomaan onnistuneita brand matcheja. Naisyrittäjät -ryhmän keskustelun perusteella tämän tyyppiselle konsultoinnille on tarvetta. Ei ihme, että näkemykset vaikuttajayhteistöistä ovat nihkeitä, jos omaa yritystä on valittu edustamaan kuka tahansa. Sopiva brand match lisää yhteistyön aitoutta, tehokkuutta ja luontevuutta. Jos sun yritys kamppailee tämän asian kanssa, niin käy kurkkaan mun sivut (sisältötoimisto SOMEthing) ja ota yhteyttä!

Mitä ajatuksia teillä on onnistuneista sisältöyhteistöistä vaikuttajien kanavissa?


Posted in Yleinen by Salla.