Lauantaikarkki: Jymy luomujäätelö (vanilja)

FOCUS ON FASHION | Uncategorized

Tänään mun teki mieli ihan vaan perinteistä vaniljajätskiä. Pakastealtailla hetken haahuiltuani nappasin lopulta käteeni mustan pönikän Jymy-jätskiä, josta olin kuullut puhuttavan pelkkää hyvää. Positiivisten juorujen lisäksi jäätelö on vieläpä suomalaista luomua!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

♡+

Ihan mahtavaa, että jäätelöaltaille on alkanut tulla ryminällä erilaisia uutuuksia myös kotimaisilta toimijoilta! Esimerkiksi tämä luomujäde on puhtaan aatteensa lisäksi todella hyvää – ihan ehdottomasti vaniljajätskien aatelia. Jäätelön valmistuksessa ei ole käytetty esansseja eikä pulvereita, vaan ainoastaan aitoja, laadukkaita raaka-aineita. Tai niin ne ainakin väittää, enkä suotta ala epäillä, sillä laadulta myös maistuu. Ajattelin ensin, että olisin syönyt Jymyä marjojen kera, mutta ekan maistiaislusikallisen otettuani ymmärsin, että tätä nautintoa ei kannata millään lisukkeilla pilata! Harvemmin on pelkkä vaniljajätski itsessään näin herkullista. Ehdottomasti täytyy testata myös muita Jymyn makuvaihtoehtoja, jotka ovat tällä hetkellä mansikka, suklaa, maitokahvi ja puolukka.

Ootteko te maistaneet? Onko muut maut yhtä hyviä?


Kategoriat: Uncategorized | Avainsanoina | 12 vastausta

Suolainen pannari

FOCUS ON FASHION | Uncategorized

Tuntuu, että viime aikoina on tullut postailtua poikkeuksellisen paljon ruokajuttuja. Sama meno kuitenkin jatkuu yhä, sillä tällä kertaa vuoron saa resepti suolaiseen pannukakkuun! Tätä on tullut nyt väsättyä useampaankin otteeseen ja vähän eri täytteillä varioiden. Ehdoton suosikki kuitenkin on tomaatti-pinaatti-mozzarella-versio!

image

Tarvitset: 8 dl maitoa, 3 kananmunaa, 50 g sulatettua voita, 4,5 dl jauhoja. Suolaa (2 tl) ja pippuria sekä täytteet oman maun mukaan! (esim. 70 g voissa paistettua pinaattia, kourallinen viipaloituja kirsikkatomaatteja ja mozzarellajuustoa)

Tee näin: Mittaa maito kulhoon ja sekoita joukkoon kananmunat. Lisää sulatettu voi sekä lopuksi jauhot (+ mausteet). Vatkaa tasaiseksi seokseksi ja anna tekeytyä +10 min. Sillä välin, kun taikina hengailee odottamassa vuoroaan, voit valmistella täytteitä ja asettaa uunin kuumenemaan 200 asteeseen. (Itse paistoin tässä välissä pinaatin pannulla sekä viipailoin juuston ja tomaatit). Sitten voidaankin jo kaataa taikina leivinpaperilla vuoratulle korkeareunaiselle uuninpellille! Ripottele päälle vielä täytteet ja paista uunissa n. 30 min.

Nam!  Mutustelen tätä tälläkin hetkellä kerätäkseni voimia huomiseen tenttiin ja kirjan kimppuun hyökkäämiseen. Toiminee myös huomenaamulla aamiaisena!


Kategoriat: Uncategorized | Avainsanoina | 10 vastausta

Kahden suklaan kakku

FOCUS ON FASHION | Uncategorized

OLYMPUS DIGITAL CAMERAkakkuresepti

Tee näin:

♥ Vuoraa irtopohjavuuan pohja leivinpaperilla, minkä jälkeen voitele vuoka kauttaaltaan. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen.

♥ Sulata kattilassa miedolla lämmöllä voi ja suklaa tasaiseksi seokseksi. Ota pois liedeltä ja anna jäähtyä n. 5-10 min.

♥ Sekoita joukkoon sokerit, suola, jauhot sekä kananmunat (3) yksi kerrallaan.

♥ Ota taikinasta reilu ruokalusikallinen talteen ja kaada loput vuokaan.

♥ Aloita kakkoskerroksen valmistaminen.

♥ Sulata valkosuklaa vesihauteessa tai mikrossa.

♥ Vatkaa tuorejuusto notkeammaksi ja lisää joukkoon sokeri, muna sekä sulateltu suklaa.

♥ Kaada seos varovasti vuokaan ensimmäisen kerroksen päälle. Levittele tasaiseksi.

♥ Huiski talteen otettu suklaataikina päälle pieninä juovina.

♥ Paista uunin keskitasolla n. 40 min. (Kannattaa parinkymmenen minuutin paistelun jälkeen peittää kakku foliolla, sillä pinta saattaa alkaa tummua epäesteettisellä tavalla)

♥ Kun kakku on jäähtynyt, laita jääkaappiin +5 tunniksi.

Ihan törkeän hyvää! Aika tujua tosin, mutta herkullista kuin mikä!


Kategoriat: Uncategorized | Avainsanoina | 12 vastausta